Menu

4 Powody Dla Których Warto Odwiedzić Szkocję Zimą!

“O FLOWER OF SCOTLAND, WHEN WILL WE SEE YOUR LIKE AGAIN”

Po dosyć długim researchu, planując podróż dookoła Szkocji i przejrzeniu wielu zdjęć tamtejszych krajobrazów wypełniających internet, a także po przeczytaniu kilku blogowych postów znanych podróżników, wiedzieliśmy, że podróż do Szkocji z pewnością nas nie rozczaruje (nawet zimą). Oczekiwaliśmy pięknych widoków i wspaniałej atmosfery jednak nie spodziewaliśmy się, że będzie aż tak niesamowicie. Szkocja widziana „na własne oczy” wygląda jeszcze piękniej niż na zdjęciach. Góry są wielkie, długie i masywne co często ciężko było nam ująć w obiektywie. Musieliśmy ciąć krajobraz na części co było dość trudne, gdyż to właśnie całość dopełniając się nawzajem tworzyła niesamowity widok. Oczami czuje się głębię i wysokość czego często zdjęcia nie oddają.

Ciężko było nam zdecydować, które miejsca chcielibyśmy odwiedzić, gdyż wszystko wyglądało imponująco, jednak w końcu stworzyłam lekki zarys podróży uwzględniając miejsca, które zdecydowaliśmy się odwiedzić (mapka poniżej).

Plan Podróży Szkocja
Plan Podróży po Szkocji obejmuje 10 dni (w tym 1 dzień podróży do Szkocji i 1 dzień na powrót).

4 Powody dla których warto odwiedzić Szkocję zimą?!

Grudzień zdecydowanie nie jest miesiącem turystycznym, więc niektóre hotele oraz lokalne atrakcje były zamknięte jednak nie odczuliśmy z tego powodu jakiejś większej straty. Jest mnóstwo innych hoteli, które poza sezonem oferują atrakcyjne ceny, a zdecydowana większość to naturalne formacje skalne oraz wodne takie jak góry, wodospady i tym podobne. gdzie się po prostu podróżuje i ogląda (nie wymaga to zakupu biletów).

Brak kolejek, brak tłumów oraz więcej prywatności

Największą zaletą podróży do Szkocji poza sezonem (tyczy się to zapewne także innych miejsc na świecie) jest absolutny brak kolejek i turystów. Gdziekolwiek byśmy nie pojechali nie trzeba stać w kolejkach a w restauracjach możemy wybrać sobie stolik, który najbardziej nam odpowiada. W większości restauracji byliśmy jedynymi klientami, zwykle zajmowaliśmy stolik z najlepszym widokiem lub w najlepszym miejscu. Obiady i kolacje jedliśmy z przyjemnością przy delikatnej muzyce w tle, czując, że naprawdę odpoczywamy. Nie dowierzając trochę w tak idealną atmosferę zapytaliśmy kilku lokalnych mieszkańców wyspy jak Szkocja wygląda w sezonie. Odpowiedź brzmiała jak dla mnie trochę przerażająco, gdyż nie przepadam za tłumami a ujmując w jednym zdaniu jest po prostu przepełniona turystami a restauracje pękają w szwach i najczęściej trzeba czekać dość długo na stolik, hotele zaś trzeba rezerwować z ponad półrocznym wyprzedzeniem (jeśli nie chcemy zapłacić jak za zboże). Faktem jest też, że Szkocja z powodu tak wspaniałych widoków jakie oferuje staje się coraz popularniejszym miejscem wizyt wielu ludzi spragnionych obcowania z naturą a więc sezon turystyczny będzie z roku na rok obfitował w coraz większą liczbę ludzi.

Niesamowite zdjęcia krajobrazów bez widocznych na nich turystów

Jeżeli lubicie fotografię i chcecie zrobić naprawdę dobre zdjęcia wierzcie mi wycieczka poza sezonem to strzał w dziesiątkę. Wyobraźcie sobie, że zrobiliście fantastyczne zdjęcie gór a okazuje się, że przy okazji zrobiliście też go 10u lub 15u innym osobom oraz kilku samochodom! (przez większość gór ciągną się drogi). W miejscach z których rozpościerają się najpiękniejsze widoki zwykle jest najwięcej ludzi, którzy w dużej większości robią sobie „selfie” a właściwie 50 pod rząd łapiąc na zdjęciu 80% swojej twarzy a reszta… domyślcie się. Kilka razy zaproponowałam, że zrobię „Pani i Panu z Chin” zdjęcie (żeby miała chociaż jakąś pamiątkę). Dopilnowałam żeby 80% zdjęcia zajmowało niesamowite miejsce w którym właśnie się znajduje! Jestem więcej niż pewna, że selfie poszło w niepamięć a to zajmie swoje miejsce w albumie ;P

The Quiraing Mountains Scotland Isle of Skye
Góry Quiraing Szkocja
Okazje, znacznie tańsze hotele i możliwość rezerwacji na ostatnią chwilę

Nie uwierzylibyście ile można zaoszczędzić przy rezerwacji hotelu na ostatnią chwilę. Tak naprawdę przed wyjazdem z domu zarezerwowaliśmy tylko dwa hotele. Jeden w Edynburgu a drugi w Inverness, gdyż tylko do tego punktu mogliśmy przewidzieć gdzie będziemy musieli się zatrzymać na noc. Na całą dalszą podróż hotele rezerwowaliśmy z dnia na dzień (przeważnie późnym wieczorem), gdyż nie chcieliśmy się stresować, w razie gdyby okazało się, że gdzieś postanowilibyśmy zatrzymać się na dłużej ale nie możemy bo pokój jest już zarezerwowany gdzieś indziej. Muszę przyznać, że na rezerwacjach last minute można naprawdę trafić na niesamowite okazje. Nam udało się zarezerwować 2 noce w niesamowitych przytulnych domkach o nazwie „River Beds” z których, tarasu rozpościera się widok na rzekę i góry. Domki te są bardzo popularne w Szkocji a w sezonie cena za 2 noce to około 400 – 450 funtów z wliczonym śniadaniem (dla dwóch osób) podczas gdy my zapłaciliśmy tylko 90 funtów! O „River Beds” zrobię osobnego posta.

Niesamowity nastrój, którego nie doświadczysz w lecie

Podczas sezonu zimowego Szkocja tonie w magicznym i tajemniczym nastroju. Czujemy się trochę jak w filmie „Władca Pierścieni” z domieszką „Harrego Pottera”. Słońce cały dzień podróżuje bardzo nisko na horyzoncie co sprawia, że światło jest bardzo delikatne i złotawe. Wiele osób wyobraża sobie Szkocję zimą jako miejsce deszczowe, pełne śniegu i zimna. Otóż podczas naszej dziesięciodniowej podróży było dużo słońca, była mgła, deszcz padał tylko przez ostatnie dwa dni (gdybyśmy wyjechali 1 lub 2 grudnia nie trafilibyśmy na deszcz wcale), a co najciekawsze było znacznie cieplej niż na południu Wielkiej Brytanii. Owszem wiatr bardzo często był naprawdę mocny, lecz w sezonie letnim w tych miejscach jest on równie silny z tą różnicą, że jest cieplejszy. Z tego co udało mi się ustalić, w górach i na „Neist Point” jest zawsze bardzo silny wiatr.

Highlands Scotland
Highlands Scotland / Zima (Grudzień)

Jeśli macie jakieś pytania co do podróży, z chęcią odpowiem! Wkrótce seria kolejnych postów, w których przybliżę wam Szkocję jeszcze bardziej i dokładniej. Na razie zdradzę wam tylko tyle, że będą też nagrania video!